Nu de horeca weer geopend is, doet het ons goed om te zien dat veel ondernemers ondanks de beperkingen met frisse energie aan de slag gaan! Naar aanleiding van de positieve reacties op onze vorige blog, waarbij we adviseren hoe je de online vertaalslag maakt naar een bezorgrestaurant, volgen bij deze extra tips hoe je jouw restaurant of café online onder de aandacht brengt. Het klinkt misschien cliché, maar horecazaken die online het verschil maken, kunnen ook meer gasten verwachten! Het loont zich écht om je online aanwezigheid goed onder handen te nemen.

Tip 1: Vul je pagina met relevante likes!

Er is maar een klein percentage van je volgers dat je post daadwerkelijk te zien krijgt. Bij Instagram kan dit als je geluk hebt ongeveer 50% zijn, maar op Facebook gaat dit gemiddeld slechts om ongeveer 10% van je volgers. Door trouwe volgers te hebben die je posts liken, zullen meer mensen je post te zien krijgen.

Daarom is het van belang dat de mensen die je volgen, daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in je merk. Deels kan dat door het uitzetten van een “like-campagne”, waarbij je vooraf afkadert wat je doelgroep is, bijvoorbeeld op leeftijd, plaats, geslacht en interesses. Het nieuwe franchise concept Potato Potato hebben we hierbij mogen helpen door het opzetten van een mooie ‘like campagne’.

Als je content maakt die gericht is op het vergaren van likes (bijvoorbeeld winacties), zorg dan ook dat je hiermee alleen gasten aanspreekt die daadwerkelijk naar je zaak kunnen komen. Geef daarom niet zomaar iets weg, maar verpak het zo dat je vaste gasten en potentiele nieuwe gasten beloont. Er is een grote community ‘like-and-share-fanaten’ die er enkel alleen op uit zijn om gratis producten te ontvangen. Daar heb je dus helemaal niets aan, want die zullen nooit daadwerkelijk iets bij je uitgeven.

Tip 2: Bewegend beeld scoort!

Beweging trekt de aandacht, dat is immers ingebakken in het instinct van de mens. Met bijvoorbeeld video’s of animaties creëer je meer likes, volgers en uiteindelijk meer ‘engagement’.

Daarnaast wordt je beloont door Facebook als je video inzet boven afbeeldingen. Zorg er dan ook voor dat deze beelden de optimale specificaties hebben voor sociale media, waarbij je zoveel mogelijk van het telefoonscherm vult met jouw animatie.

Kijk voor inspiratie maar eens naar onderstaande animatie van Sammi GOGO!

Tip 3: De nieuwsbrief

Vaak hebben horecazaken een hoop emailadressen verzameld door middel van hun reserveringssysteem. Als de klant heeft aangegeven emails te willen ontvangen, maar je nog niet beschikt over een nieuwsbrief is dit een gemiste kans. Het opzetten van een nieuwsbrief, uiteraard conform de privacywet, kan er voor zorgen dat je meer terugkerende klanten zult ontvangen.

Tip 4: Je klanten zijn je ambassadeurs

De beste reclame is nog altijd mond-tot-mondreclame. Deze vorm van reclame is nog altijd het meest efficiënt. Zij het wel dat anno 2020 de social-mond-tot-mondreclame een groot deel van deze vorm over lijkt te nemen. Tegenwoordig delen gasten vaak hun ervaringen op Instagram. Door dit zelf te delen, laat je je klanten zien dat je ze waardeert. Daarnaast kun je ook allerlei leuke acties opzetten om je klanten te betrekken in je marketing. Maak bijvoorbeeld gebruik van acties, zoals wij dat bij Bistrobar Sammi ook gedaan hebben.

Tip 5: Maak je bedrijf Google proof!

Google Mijn Bedrijf zorgt voor een goede vindbaarheid op Google. Je kunt er zelf voor zorgen dat alle informatie correct is, en je kunt er zelfs foto’s van je zaak aan toevoegen.

Daarnaast wordt er vaak een website gemaakt en wordt er daarna verder niet meer naar gekeken. Je dient er voor te zorgen dat je vindbaarheid op Google goed geregeld is en dat alle zoektermen en teksten kloppen. Voor de Google pro koppel je er een Google analytics account aan, zodat je ook kunt zien wat er gebeurt aan de achterkant.

Tip 6: Denk in evenementen

Evenementen trekken de aandacht; een avondje live muziek, een Valentijn Special of een Sparerib Tuesday. Een evenement geeft mensen een nieuwe reden om bij jou te reserveren.

Tip 7: Een killer presentatie, doet hoofden draaien

Presentatie is belangrijk en de eerste indruk zegt alles. Mooie beelden, zoals foto’s en video’s van je zaak trekken de aandacht. Je kunt je website, maar ook je socials, vullen met prachtig beeldmateriaal van wat je als zaak te bieden hebt.

Bistro Bar Pistache hebben wij geholpen met een photoshoot die het allermooiste van de zaak in beeld brengt, waardoor ze nu beschikken over een ‘killer presentatie’.

Tip 8: Reageer op reacties

Vergeet niet te reageren op reacties, likes en inboxberichten op je socials. Een goede gastheer in de zaak, is dat ook online. Reageer ook netjes op eventuele klachten, zelfs wanneer ze onredelijk zijn. Slechte recensies staan altijd bovenaan, en andere gasten zijn geïnteresseerd in hoe je dit hebt opgelost.

Tip 9: Heb jij je eetgidsen op orde?

Ben je goed zichtbaar op Tripadvisor? Is je profiel op Eet.nu goed ingesteld? Staat je waslijst aan speciaalbiertjes ook op Untappd?

Het is belangrijk om deze profielen goed in te vullen en bij te houden. Bestaan je klanten vooral uit toeristen en dagjesmensen, dan is dit wellicht nóg belangrijker!

Tip 10: Build your brand!

Vertel een verhaal en kies daarbij een herkenbare indentiteit. Kies bijvoorbeeld een herkenbaar logo in herkenbare kleuren. Ben je een pro? Gebruik ‘je merk’ dan dusdanig dat je klanten je kunnen herkennen aan de meest kleine details; zoals een lettertype of een schrijfstijl.

Extra tip: Vind een goede balans tussen gerechten en gezichten op je socials. Mensen kijken graag naar andere mensen. Een foto van je chef of de glimlach van je barpersoneel is vaak interessanter dan een foto van je gerecht.

MEER TIPS NODIG?

Wij zijn REACTIVATORS, meer dan slechts een marketingbureau. Wij helpen je niet alleen met het ontwikkelen van een sociale-mediacampagne, website, nieuwe huisstijl of advertentiecampagne, maar we denken ook graag met je mee over onderscheidende online en offline concepten die omzet verhogend werken. Neem contact met ons op als je benieuwd bent naar onze input rondom jouw merk.