Social media anno 2023, wat zijn de trends?

Social media in 2023. Wat valt er op aan het gebruik onder de Nederlanders? Het Nationale Social Media Onderzoek 2023 (Bron: Newcom.com) leert ons meer over de huidige trends: wat is hip, wat is nieuw en wat is zó 2022.

Meer schermtijd voor social media in 2023

Het is wellicht geen verrassing, want deze trend laat al jaren hetzelfde zien, maar we consumeren wederom meer social media. 7 minuten per dag meer om precies te zijn. In totaal besteedden we met z’n allen afgerond 570 miljard minuten aan social media over het hele jaar. Dat zijn 1,6 miljard minuten per dag, of maar liefst 114 hele minuten per persoon per dag gemiddeld.

Meer multiplatformgebruik vanaf 40 jaar

Deze statistiek is wellicht wél verrassend: Wie in Nederland 40 jaar of ouder is, gebruikt in 2023 méér socialmedia platforms dan in 2022. Bij de jongeren (15 t/m 19 jaar) zie je hier juist een daling, hoewel ze nog wel altijd de grootste multiplatformgebruikers zijn. Zo zie je maar: je bent nooit te oud om iets nieuws te leren.

De boomers onder de platforms

TikTok is en blijft, ondanks veel kritiek, booming. Maar liefst 34% procent groei in dagelijks gebruik. Ook Snapchat wint 30% meer gebruikers. Van de grote jongens groeit Instagram het hardst, met 18% groei in dagelijks gebruik. Toch is Instagram een van de populaire platforms die ook rode cijfers kent. Onder de 25 jaar laat het platform namelijk juist een daling van het aantal gebruikers zien. De 18% groei komt bijna volledig uit de oudere groep gebruikers.

The Big Five kent winnaars en verliezers

Onder the Big Five (WhatsApp, Facebook, YouTube, Instagram en LinkedIn) zien we winst, maar ook verlies van gebruikers. Youtube en Whatsapp laten beiden een groei zien van 7%, LinkedIn blijft nagenoeg gelijk met vijf miljoen gebruikers en Facebook ziet een daling van 5%.

Die 5% representeert bijna een half miljoen gebruikers. Een flinke daling die voornamelijk komt door de jongere generatie. Ondanks de daling blijft het echter een hele grote speler met bijna tien miljoen gebruiker. Het verliest enkel wat aandacht van de jongere generatie.

De wat kleinere platforms zoals Snapchat en Pinterest laten allebei groei zien. Al groeit Snapchat bijna twee keer zo hard als Pinterest met 21% meer gebruikers in 2023.

Elon Musk en de onrust bij Twitter

Sinds Elon Musk Twitter kocht, is het onrustig op het platform: let that sink in. Veel Twitter-gebruikers hebben de overstap gemaakt naar Mastodon. Het lijkt een flinke klap, nadat het in 2022 een groei doormaakte van 22%. Dit jaar daalt het aantal gebruikers naar 3,1 miljoen. Dat is met 13% een daling van bijna een half miljoen gebruikers. De grootste daling zijn hoogopgeleide vrouwen, tussen de 20 en 39 jaar: ze voelen zich er in 2023 niet meer thuis.

BeReal: the new kid in the block

The new kid on the block is een real deal. De nieuwe binnenkomer is met 0,8 miljoen gebruikers bijna net zo groot als Pinterest. Het platform wordt vooral veel gebruikt door jongeren onder de 24 jaar. The Big Five verliest juist interesse bij deze groep. TikTok, Snapchat en BeReal zijn hier de grote winnaars.

We letten ook op kleintjes

Ook de ‘kleintjes’ mogen we niet vergeten. Discord, Reddit en Twitch lijken hun gebruikers alle drie goed te blijven boeien. Tumblr ziet een flinke daling van bijna 50% van haar gebruikers en Mastodon is met bijna 300.000 gebruikers een opvallende binnenkomer.

Het onderzoek biedt – ook dit jaar – een goede kijk op de trends in het social media landschap. REACTIVATORS gelooft in het gebruik van meerdere platforms. Om onze content zo effectief mogelijk te kunnen blijven delen, houden we de trends nauwlettend in de gaten.

Kan jouw bedrijf meer social gebruiken?

REACTIVATORS creëert unieke, opvallende en creatieve (social) concepten. Krijg je ook nieuwe energie van een creatieve marketingpartner en denk je dat jouw bedrijf meer social kan zijn? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.