36K aan donaties voor actie gehandicaptenzorg Stichting Wigwam

Succesvol een online benefietactie opzetten, hoe doe je dat? Met die vraag klopte zorginstelling Stichting Wigwam bij REACTIVATORS aan. Ze waren bekend met ons werk voor Qmusic Duckrace Maastricht en zochten ondersteuning bij het werven van donaties voor de bouw van nieuwe Wigwamhuisjes in Heel. Het resultaat? De doelstelling werd ruimschoots gehaald!

Stichting Wigwam

Stichting Wigwam organiseert al sinds 1997 zogenaamde ‘Wigwamvakanties’. Wigwamvakanties zijn vakanties (met of zonder ouders) voor kinderen of jongeren met een beperking. Tijdens deze vakanties worden activiteiten georganiseerd waar alle kinderen van het gezin, zowel met als zonder beperking, aan deel kunnen nemen. Elk kind krijgt gedurende de activiteiten individuele zorg en begeleiding. Het geeft gezinnen de mogelijkheid lotgenoten te vinden, ervaringen te delen en zich weer helemaal op te laden: een prachtig initiatief dat met de jaren steeds meer in populariteit gegroeid is.

Door de populariteit ontstond er een tekort aan vakantiehuisjes. Omdat meer en meer gezinnen gebruik wilden maken van de vakanties, moesten er extra plekken komen. Dat is het moment dat Wigwam in contact kwam met REACTIVATORS. 

Bouw je mee voor (Heel) Wigwam

Geld voor nieuwe huisjes bleek er niet te zijn. Om de bouw te realiseren moest er een actie opgezet worden. Onder de noemer ‘Bouw je mee voor (Heel) Wigwam’ wilde de stichting geld inzamelen voor het bouwen van die hoognodige extra vakantiehuisjes in het Limburgse dorp Heel. REACTIVATORS hielp bij de realisatie van de actie. Niet alleen met het opzetten van een online actieplan en het meedenken over de actienaam, maar ook met het bouwen van een website door onze websitetak Pineapple Design. We legden de domeinnaam www.bouwjemee.com speciaal vast voor deze actie. Ook verstuurden we nieuwsbrieven, verzorgden wij advertenties op Facebook en Instagram en schreven en plaatsten we content op sociale media.

Donatietool voor benefietacties

Essentieel was het bouwen van een donatietool voor deze benefietactie. Zo maakten we het mogelijk voor ondernemers en particulieren om op een laagdrempelige manier te doneren, of om zelf een inzamelingsactie op te zetten. De functie was zowel op de desktop als via mobiel toegankelijk en met hulp van Mollie gekoppeld aan de bankrekening van Stichting Wigwam.

Doelstelling ruim behaald

Vervolgens hebben we gebruik gemaakt van onze marketingexpertise en gefaseerd de actie over zoveel mogelijk mensen verspreid. Onder de streep, na 6 weken actievoeren, met ook volledige drive en toewijding vanuit het team van Stichting Wigwam, blijkt het zijn vruchten te hebben afgeworpen. Het doel van €30.000 is ruimschoots gehaald en Stichting Wigwam is druk bezig met het bouwen van nieuwe huisjes! Op moment van schrijven staat de teller op 36.000 euro.

Marketing voor zorginstellingen

Zonder online goed zichtbaar te zijn, was het doel van de actie wellicht niet gehaald. Die online zichtbaarheid blijkt voor zorg en welzijn steeds belangrijker. Niet alleen bij het opzetten van acties zoals bovenstaande, maar ook om nieuwe opdrachtgevers, cliënten en medewerkers te werven. Door het gebruik van de juiste marketing sluit een zorginstelling daarnaast beter aan op de behoefte van de markt, waardoor de positie verstevigd wordt. Cliënten, patiënten, verwijzers en financiers herkennen een instelling beter en weten beter waarom zij juist voor die zorginstelling kiezen. Kortom, het is 2021 écht steeds belangrijker.

Weet je niet goed waar je moet beginnen, of heb je vragen over hoe jouw zorginstelling het nóg beter kan doen? Neem contact op met REACTIVATORS. We denken graag met je mee!