REACTIVATORS Marketing & Branding Bureau Roermond

Hoe trek je online meer bezoekers?

15 tips om jouw bedrijf online op te laten vallen!

Vandaag de dag vinden potentiële klanten uw bedrijf in de meeste gevallen online. Waar het vroeger normaal was om de gouden gids open te slaan en op zoek te gaan naar een bedrijf, gebruiken wij daar in 2020 massaal het internet voor. Er werd in 2019 gemiddeld 75000 keer per seconde iets ‘Gegoogeld’.
Het is een pittige zoektocht om je bedrijf online in de markt te zetten, het blijkt namelijk in de praktijk erg lastig om tussen dit massale internetverkeer op te vallen. We hebben 15 tips verzameld om zo goed mogelijk online te worden gevonden.

1.    De eerste indruk is alles

Grijp meteen de aandacht, anders schiet je aan het doel voorbij. De tijd die potentiële klanten te besteden hebben is schaars, waardoor het van essentieel belang is dat jouw bedrijf in één oogopslag aantrekkelijk is en aanspoort tot actie. Belangrijk hierbij is branding. Hiermee laat je online zien wie je bent. O.a. je logo, je huisstijl, je kleurkeuze, je bedrijfsnaam en alle content zijn allemaal onderdeel van je branding. Je online presentatie is je branding; zie het als de verpakking van een product.

2.    Ben je bewust van je online doelgroep 

Stel jezelf de vraag: wie wil ik dat mijn bedrijf online vindt? Om deze vraag te beantwoorden, moet je proberen je te verplaatsen in je potentiele klanten. Gebruik rolmodellen: zoals vrienden, familie, collega’s en kennissen. En het belangrijkste rolmodel: jezelf. Als je uitgaat van jezelf en wat je zelf belangrijk vindt, heb je een goed beeld van wat anderen willen. Daarnaast weet je ook al vaak vrij goed hoe jouw klant eruit ziet. Probeer je te richten op die doelgroep met online advertenties. Het is altijd makkelijker bestaande doelgroepen te bereiken dan nieuwe aan te boren.

3.    Ben je bewust van je online aanwezigheid

Creëer eenheid. Gebruikt je bedrijf meerdere kanalen of socials om zichtbaar te zijn, zorg er dan voor dat het op al deze kanalen herkenbaar is, en dat ook blijft. Denk aan een goede huisstijl, waarmee je bedrijf opvalt, en houd hier aan vast. Zorg ervoor dat alle gebruikersnamen en url’s hetzelfde uitzien.

4.    Denk na over hoe je je potentiele klanten benaderd

Je hebt je doelgroep in kaart gebracht, maar hoe spreek je ze aan? Bestaat je doelgroep voornamelijk uit toeristen die geen Nederlands spreken? Voornamelijk uit ouderen? Jongeren? Denk hierover na, want verschillende groepen willen op verschillende manieren benaderd worden.

5.    Bepaal je online ‘tone of voice’ 

Bepaal van tevoren je geluid. Hoe wil je online overkomen, hoe wil je klinken? Mag het persoonlijk, of juist heel zakelijk? Brutaal of voorzichtig. Bepaal dit van tevoren, en blijf consequent!

6.    Je digitale etalage moet simpel zijn

Zoals eerder genoemd: de tijd die potentiële klanten te besteden hebben is schaars. Speel hier op in. Zorg dat je webshop of website en je socials simpel en gebruiksvriendelijk zijn. Zo min mogelijk clicks. Zo overzichtelijk mogelijk: zorg dat het doelgericht is.

 

7.    Plan je online strategie 

Plannen is belangrijk. Online moet een strategie zijn. Zorg dat het goed uitgedacht is en werk vooruit. Probeer niet van dag tot dag te bepalen hoe je bijvoorbeeld je socials gebruikt. Zie je online omgeving als een etalage. Die wordt onderhouden, en consequent vernieuwd: die laat je niet verstoffen! Het makkelijkst om te beginnen is het inrichten van een contentkalender: een agenda waarbij je consequent onderwerpen die je wilt behandelen vooruit plant.

8.    Train je medewerkers of jezelf

Maak ‘online’ een onderdeel van de dagelijkse werkzaamheden. Train je medewerkers of jezelf om je website en of webshop en je socials dagelijks te onderhouden.

9.    Adverteer op relevante doelgroepen

Online heeft een heel groot voordeel ten opzichte van offline als het gaat om het bereiken van je doelgroep. Online heb je de mogelijkheid om bijvangst zo veel mogelijk te voorkomen, omdat het mogelijk is om heel gericht te adverteren. Maak hier gebruik van, maar blijf wel bewust van de kosten die hieraan verbonden zijn!

10.    Denk in evenementen of acties

Het is altijd makkelijker om mensen aan te spreken of te bereiken met acties of evenementen. Denk aan kortingsacties, thema-avonden of bijvoorbeeld (online) cursussen waarbij je jouw producten in de diepte uitlegt.

11.    Er is meer dan social media

Er is meer dan socials alleen. Vergeet ook niet je google bedrijfspagina of kanalen als tripadvisor en vergelijkingssites. Dit zijn ook kanalen waarop je door potentiële klanten gevonden wordt. Maak hier gebruik van en zorg dat je ook hier vindbaar bent.

12.    Blijf consequent!

Soms merk je dat wat je online probeert niet of nog niet werkt. Blijf toch bij wat je hebt bedacht en opgezet. Soms heeft het tijd nodig om aan te slaan, blijf daarom consequent! Verander niet iedere keer van strategie.

13.    Maak gebruik van een nieuwsbrief

Het is altijd gemakkelijker om bestaande klanten terug te laten komen, dan nieuwe klanten te werven. Eventueel kun je een aanmelding voor een nieuwsbrief combineren met een kortingsactie.

14.    Bouw een community

Het is makkelijker je boodschap te verspreiden als anderen het voor je doen. Het ouderwetse concept van mond-op-mond reclame is nu online in te zetten door het opbouwen van een community of groep op sociale media. Investeer hierin en je zult merken dat het resultaat oplevert. Vraag vrienden, familie en bijvoorbeeld medewerkers om je op de voet te volgen en je boodschap uit de dragen en kracht bij te zetten. Beloon klanten of gasten die dit voor je doen.

15.    De kracht van herhaling

Denk aan de kracht van herhaling. Herhaling maakt herkenbaar en herinnert je potentiële klanten aan jouw bedrijf. Zo haal je ook de klanten die niet in een keer kunnen beslissen binnen. Heb jij hulp nodig bij het uitzetten van een online strategie? REACTIVATORS staat voor je klaar. Van online adverteren tot het inrichten van je sociale media-pagina’s, het vormgeven van video’s of het opzetten van wervingscampagnes. Neem voor meer informatie contact met ons op.