Hoe verbeter je jouw online vindbaarheid?

Online is tegenwoordig niet meer weg te denken uit je bedrijfsstrategie. We Googlen, liken, delen en DM’en er op los. Facebook heeft onze tijd in zijn greep en op Instagram volg je naast je beste vrienden, ook je favoriete fotograaf.

Maar hoe zorg je er eigenlijk voor dat je online vindbaarheid goed is? Het begint bij het maken van een website. Iedere dag opnieuw groeit het aantal websites gestaag tot inmiddels, op het moment van het schrijven van dit blog, 1,8 miljard. Als je daarin op zoek moet gaan naar één website, is dat als het zoeken naar een naald in een hooiberg. Dat is waar Google ooit voor in het leven geroepen is. De meest bezochte website van het internet is dan ook deze zoekmachine. Want zoeken, dat doen wij maar al te graag. We praten over 2 triljoen zoekopdrachten per maand, oftewel 63.000 per seconde. Krankzinnige statistieken, maar je mag het gelijk vergeten. Als je maar onthoud dat het iedere dag opnieuw toeneemt.

Hoe verbeter je jouw online vindbaarheid?

Een goede website

Potentiële klanten oriënteren zich steeds uitgebreider op het internet. Een goed werkende, professionele website is daarom een essentieel onderdeel van je marketing. Maar het bouwen van een goede website is geen simpele klus. Het begint bij beslissen welk Content Management Systeem (CMS) je gaat gebruiken. Wordt het WordPress, Joomla, Drupal, Wix, Webflow of Shopify? Daarnaast moet het design tegenwoordig door het explosieve gebruik van mobiele apparaten responsive zijn: een website moet zich intelligent aanpassen aan het formaat van het apparaat dat er gebruikt wordt. De navigatie moet goed werken. Het moet voor een gebruiker simpel en logisch zijn om op je website te navigeren. Als het dat niet is, is de ervaring van een gebruiker negatief. En wat dacht je van de layout? Het is een van de lastigste aspecten van het bouwen van een goede website. Bezoekers beslissen al bij de eerste glimp van de homepagina of ze wegklikken of niet. De eerste indruk zal en moet dus goed zijn. Het zijn een aantal aspecten die absoluut moeten kloppen, maar het is maar het topje van de ijsberg; Een website bouwen, het is en blijft ingewikkeld.

(SEO) Search Engine Optimalization

Als de website eenmaal goed in elkaar zit, stel je jezelf de vraag: ‘Hoe vinden potentiële klanten mijn website in die gigantische hooiberg?’ SEO is het sleutelwoord. SEO staat voor Search Engine Optimalization, ofwel Zoekmachine Optimalisatie. Om dit juist uit te voeren is het van belang om te analyseren waar uw bedrijf voor staat, waar de kansen liggen, wie de concurrenten zijn, op welke zoekwoorden gezocht wordt en hoe groot de zoekvolumes zijn op deze zoektermen.

De kracht van zoekwoorden

Dat wordt ook wel een SEO check genoemd. Deze check wordt als leidraad gebruikt voor alle teksten op de website. Een handig hulpmiddel bij het uitvoeren van deze analyse is Google Webmaster Tools. Deze tools bieden inzicht in de informatie die Google heeft over jouw website. In de zoekwoordenplanner heb je de mogelijkheid om termen in te voeren waarvan je denkt dat potentiële klanten erop zoeken. Je kunt de targeting eventueel aanpassen en ook filters toepassen, waarna je een lijst krijgt met termen waarop daadwerkelijk gezocht wordt.

Nu je een lijst met termen hebt die staan voor jouw bedrijf, is het zaak om te kijken naar de perfecte combinatie van zoekvolume (hoe vaak wordt iets gezocht) en concurrentie (hoeveel pagina’s maken gebruik van deze zoekterm). Sommige zoektermen hebben een waanzinnig groot zoekvolume, maar dat gaat vaak gepaard met een hoge concurrentie. Het is dan moeilijk om op die specifieke zoekterm goed te scoren. Het beste is om gebruik te maken van zoektermen die een groot volume combineren met een zo’n laag mogelijke concurrentie. Met deze informatie pas je de lijst van termen, die je uiteindelijk gaat gebruiken voor je website, aan. Vind je dat de lijst niet lang genoeg is? Kijk dan eens wat Google automatisch voor je aanvult.

Schrijven en herschrijven voor een betere online vindbaarheid

Met de lijst van zoekwoorden ga je aan de slag op je website. Het beste is om te beginnen met de content die je al hebt. Herschrijf deze zodat je zoekwoorden steeds terugkeren. De vuistregel is dat per 100 woorden, je belangrijkste zoekwoorden minstens één keer terugkomen. Vergeet hierbij ook vooral titels en ondertitels niet. Deze krijgen bij de indexering van Google een hogere prioriteit, waardoor je dus sneller resultaat boekt. Langere teksten worden over het algemeen ook beter geïndexeerd. Als richtlijn is het goed om minstens 300 woorden aan te houden, mits de content waardevol is en iets toevoegt aan de content die al online staat. Neem je opgedane kennis van SEO mee in het schrijven van nieuwe content. Houd de regels in je achterhoofd tijdens het schrijven.

Na het goed uitvoeren van een dergelijk proces zal de website binnen de kortste keren bovenaan de zoekresultaten van Google verschijnen.

Search Engine Advertisement

Er is ook nog een andere manier om bovenaan te eindigen in de zoekresultaten van Google. In een markt vol concurrentie kan het lastig zijn om met enkel het gebruik van SEO bovenaan te eindigen. Dan is Search Engine Advertisement, ofwel SEA een goede oplossing. Dit kan door middel van het gebruik van Google Adwords, het advertentieprogramma van Google. Hierin is het mogelijk om je website als advertentie boven de organische (niet-betaalde) zoekresultaten te tonen. Hierbij is het natuurlijk wel nog steeds van belang om op de hoogte te zijn van de eerdergenoemde informatie over je bedrijf. Het bijkomende voordeel van Google Adwords is dat je in de meeste gevallen veel sneller zichtbaar bent dan bij het gebruik van SEO.

Online vindbaarheid is meer dan je website

Met een piekfijne website, die ook nog eens goed vindbaar is ben je er nog niet. 2020 is hét jaar van de sociale media. Facebook heeft op het moment 1,6 miljard gebruikers die het platform dagelijks bezoeken en een totaalaantal van 2,6 miljard gebruikers. Instagram komt als tweede om de hoek kijken, met 1 miljard actieve gebruikers, gevolgd door Pinterest (332 miljoen) en Twitter (68 miljoen). De like button op Instagram wordt 4,2 miljard keer per dag geraakt. Dat zijn statistieken waar je u tegen zegt. Hoe schrikbarend het socialmedia gebruik in 2020 ook is, voor bedrijven is het een kans die zonde is om te laten liggen. (Bron: Statista)

Social media inzetten voor een betere online vindbaarheid

Op het moment is Instagram erg in trek, wat te zien is aan het langzaam dalende aantal gebruikers op Facebook en de stijgende lijn die Instagram kent. Van de 1 miljard gebruikers die Instagram rijk is, volgt maar liefst 80% een bedrijfspagina. Dat is dan ook de reden om jouw product of bedrijf in de etalage te zetten. Het opzetten van een bedrijfspagina is een peulenschil. Je klikt op registreren en de rest gaat vanzelf. Vervolgens plaats je regelmatig echte en eerlijke content en binnen de kortste keren heb je al een groot organisch bereik gecreëerd. Door het gebruik van de juiste hashtags, of wellicht door het inzetten van een influencer kan dit al snel flink doorgroeien. Ook hier is wederom de mogelijkheid om te adverteren. Instagram kent, net als Facebook, de mogelijkheid om heel direct potentiële klanten of gebruikers te targetten. De mogelijkheden zijn eindeloos. Leeftijd, interesses, locatie en geslacht. Het kan allemaal geïncludeerd en geëxcludeerd worden, om zo precies die persoon te vinden die jij zoekt.

Een alles in één oplossing voor jouw online marketing

Online kent vele geheimen, maar bovenal heel veel mogelijkheden. Die mogelijkheden zijn eindeloos en je zult nog tijden lang vruchten plukken van een goede online marketingstrategie. Voor een hoop mensen is het wellicht een moeilijke opgave om dit allemaal goed op een rijtje te zetten. Gelukkig kunnen wij helpen. REACTIVATORS is een online marketingbureau dat een alles in één oplossing biedt. Van concept, naar website, tot socialmediastrategie: wij doen het allemaal. Nieuwsgierig geworden naar de mogelijkheden? Neem contact op!