Waar adverteren op Spotify eerst een zaak was voor merken met diepe zakken en een landelijk afzetgebied, biedt Spotify sinds kort veel meer advertentiemogelijkheden. Goed nieuws, want het bereiken van lokale doelgroepen kan nu al vanaf 250 euro.

Dat kan voor veel ondernemers interessant zijn, want Spotify wordt inmiddels gebruikt door ongeveer drie miljoen Nederlanders. Maar liefst 56 procent van alle tijd die in Nederland wordt besteed aan muziekdiensten gaat naar Spotify.

Spotify blog REACTIVATORS

Even over Spotify…

Spotify heeft de manier hoe consumenten muziek consumeren volledig veranderd. Inmiddels zorgt streaming voor 85% van de inkomsten in de muziekindustrie, waarbij Spotify veruit de grootste speler is. Miljoenen mensen maken gebruik van de app, waarbinnen het mogelijk is om onbeperkt muziek te luisteren van bijna alle artiesten. Ook is het een van de weinige apps die de hele dag door op alle mogelijke plekken wordt gebruikt: op kantoor, in de auto, in de sportschool en thuis tijdens het avondeten.

Consumenten kiezen voor een betaald abonnement – zonder reclames -, of een gratis variant, waarbij ze advertenties te zien krijgen in de app. De laatste variant is voor ons het interessantst. Hiervoor is de Spotify Ad Studio in het leven geroepen die sinds kort in beta beschikbaar is voor geselecteerde marketingbureau’s in Nederland, waaronder REACTIVATORS.

Adverteren op verschillende doelgroepen

Voor een ondernemer met kennis van Google, Facebook of Instagram advertenties, zullen de mogelijkheden binnen Spotify bekend in de oren klinken. Net als bij dergelijke platformen kun je ook binnen Ad Studio selecteren op diverse demografische gegevens: zoals leeftijd, woonplaats en geslacht. Daarnaast kun je selecteren op verschillende interessegebieden, waaronder sport, festivals of gadgets.

Zo hebben we voor het Neverland Festival een Spotify Campagne gemaakt om een nieuwe doelgroep aan te boren.

Dit is interessant voor iedereen: zo kun je bijvoorbeeld als horeca-ondernemer of eigenaar van een leisurepark gebruikers benaderen die zich dichtbij jouw onderneming bevinden. Heb je internationale ambities? Ook dat kan: vanuit de Nederlandse Ad Studio ligt de hele wereld aan je voeten.

Spotify blog REACTIVATORS

Adverteren met beeld

Een Spotify advertentie bestaat uit twee gedeeltes: beeld en geluid. Het beeld bestaat uit visuele banners en/of video die zowel op de mobiele app als in de desktop omgeving worden weergegeven.

Adverteren met audio

Het tweede gedeelte van je advertentie bestaat uit een audioboodschap. Dit is het beste te vergelijken met een radio commercial die wordt afgespeeld tussen de songs door. Je kunt hierbij een zelf gekozen audioboodschap uitzenden, óf je laat Spotify een audio-advertentie inspreken. Om ervoor te zorgen dat je écht opvalt tussen de rest, raden wij aan om een eigen radiocommercial te ontwikkelen. Onze interne studio producers van Thunder Studio kunnen je hierbij helpen.

Spotify blog REACTIVATORS

Extra: adverteren voor muziek & artiesten

Naast het adverteren voor merken, kan Spotify Ad Studio ook worden ingezet voor het promoten van nieuwe songs of playlists die te zien zijn in de Spotify app. Dit is met name interessant voor muzieklabels, publishers en (independent) artiesten óf voor ondernemers die playlists gebruiken om hun online branding kracht bij te zetten.

Ja, ik wil adverteren op Spotify! En nu?

Wij helpen je graag met het opzetten van een campagne: van beeld tot audio, tot het daadwerkelijk instellen van de advertenties. Eén aanspreekpunt voor al jouw marketing: dat is REACTIVATORS. Neem contact met ons op als je benieuwd bent naar de mogelijkheden!