REACTIVATORS Marketing & Branding Bureau Roermond

Van restaurant naar TO-GO-service: enkele tips!

Nu de sluiting van de horeca met tenminste een aantal weken verlengd is, groeit bij veel ondernemers het besef dat er iets moet gebeuren om deze tijd door te komen. Eén van de opties is het opzetten van een afhaal- of bezorgservice.

Hoewel deze oplossing helaas niet voor iedere horecaonderneming is weggelegd, vormt het wel een mogelijke (tussen)oplossing voor horecazaken met vaste gasten. Het kan een manier zijn om vaste en doorlopende kosten te dekken. Voor ondernemers die gebruikmaken van de NOW-regeling is het daarnaast een manier om doorbetaald personeel in te zetten en betrokken te houden bij de zaak.

Wij hebben inmiddels al diverse klanten geholpen met het (digitaal) omvormen van hun bedrijf naar een bezorg- en afhaalservice.

Ben jij ook van plan om jouw zaak om te gooien? Lees hieronder enkele tips:

PAS JE WEBSITE AAN

Je hoeft niet per se aangesloten te zijn bij een platform als Thuisbezorgd of Deliveroo om een start te maken op de bezorgmarkt. Hou je marge in eigen zak. Zeker als je een vaste klantenkring hebt kun je al veel bereiken met een campagne via sociale media en een aangepaste website.

Jouw website is je etalage. Belangrijk is dat je gast snel inzicht krijgt in je menu en makkelijk een bestelling kan plaatsen. Dat laatste kan bijvoorbeeld door mensen op je site door te verwijzen naar WhatsApp, waarna je ze laat betalen via een Tikkie of iDeal.

Voor restaurant Mr. Sammi in Roermond bouwden wij een complete themawebsite: www.sammigogo.nl. Dit is de meest intensieve verandering die er mogelijk is. SAMMI GOGO is zodanig in de markt gezet dat Mr. Sammi de site ook na de coronatijd kan blijven gebruiken om omzet te genereren. Hier hebben we niet alleen een nieuwe site, maar ook een nieuwe huisstijl opgeleverd. Zo ver hoeft niet iedereen te gaan. Voor Bistro Bar Pistache leverden wij een nieuwe website op – inclusief foto’s van hun nieuwe gerechten – die ook na de coronatijd gebruikt zal blijven worden. Wel hebben we het reguliere menu vervangen door het bezorgmenu en hebben we in plaats van reserveringssoftware een WhatsApp-knop geïnstalleerd, zodat gebruikers vanaf hun telefoon direct kunnen bestellen. Zie www.pistachevalkenburg.nl

Heb je geen budget voor een nieuwe website, maar wil je wel het bestelproces versoepelen? We kunnen ook eenvoudigweg een WhatsApp-knop op jouw website installeren. Afhankelijk van het systeem waarop jouw website gebouwd is, kan dit al vanaf 75 euro ex. btw (eenmalig).

MAAK HET KENBAAR OP SOCIALE MEDIA

Als je altijd goed en eerlijk bent geweest naar je gasten, heb je waarschijnlijk meer goodwill opgebouwd dan je misschien denkt. Je zult versteld staan hoeveel reacties je krijgt als je met een goede foto van jezelf of je team aankondigt dat je nu ook een bezorg- of afhaalservice aanbiedt. Hiermee krijg je al snel de eerste bestellingen binnen.

Vanaf dat moment is het van belang regelmatig en consequent aanwezig te zijn op sociale media. Dit betekent: tenminste eens per 2 dagen berichten plaatsen op Instagram, op Facebook en in Stories. Gebruik Facebook en Instagram maximaal 1 keer per dag en Stories zo vaak als je wilt. Persoonlijk geschreven berichten met video’s of foto’s van gezichten werken vaak het beste.

Stel ook vragen aan je gasten, zoals ‘Welk gerecht moeten wij sowieso bij jou thuis bezorgen?’, om zo de betrokkenheid te vergroten. Probeer nooit medelijden op te wekken. Dat werkt averechts. Iedereen heeft zorgen op dit moment.

Zijn sociale media niet je sterkste punt? Besteed deze werkzaamheden dan uit. Wij verzorgen op deze manier de sociale media voor verschillende bedrijven, waaronder Mr. Sammi en Bistro Bar Pistache, maar ook niet-horecabedrijven zoals Pretpark De Valkenier en zorginstelling Cessio. Meer informatie? Neem contact met ons op.

ADVERTEER OP SOCIALE MEDIA

Adverteren op sociale media hoeft niet duur te zijn. Als je er het budget voor hebt, start je een campagne op Facebook op basis van de foto’s waar mensen het meest op reageren..

Dat kan al makkelijk via de reguliere interface door op ‘Bericht promoten’ te klikken, of via Facebook Bedrijfsmanager, als je hier ervaring mee hebt. 10 tot 25 euro per dag is een mooi startbudget. Zorg voor een regionaal bereik, dus lekker dicht in de buurt van jouw vestiging, om ervoor te zorgen dat je budget in de juiste regio wordt ingezet. Wil je specifieke advertenties richten op verschillende doelgroepen via verschillende platformen zoals Facebook, Instagram, Stories en Google? Wij gaan graag voor je aan de slag.

Wil je nóg meer mensen bereiken? Gebruik video’s. Video’s hebben een hoge succesfactor in online advertenties. Wij ontwikkelen animaties waarin we jouw logo en boodschap op een opvallende manier verwerken, in de afmetingen die Facebook het liefste ziet. Klik hier voor enkele voorbeelden.

DENK IN EVENEMENTEN

Belangrijke tip (en een must als je extra omzet wil draaien op stille momenten): denk in evenementen. Wat we hiermee bedoelen is dat je moet gaan nadenken over welke speciale acties je kunt organiseren om je gasten te vermaken. Mensen zijn toe aan afleiding en willen weer ergens deel van uit maken.

Zo organiseert SAMMI GOGO de Online Cocktail Night: een avond waarbij een dj via een livestream muziek draait en gasten ondertussen wordt uitgelegd hoe ze bepaalde cocktails moeten maken. Gasten bestellen voor aanvang een Cocktail Box met alle ingrediënten via www.sammigogo.nl. Een borrelplankje bijbestellen? Geen probleem.

Als jij op een onderscheidende manier een leuk (online) evenement kunt organiseren, zal het je verbazen hoeveel mensen zich inschrijven en hoeveel omzet dit kan opleveren. Een livestream is makkelijk op te zetten. Je kunt klein beginnen, met de camera op je smartphone. Is dat niet jouw ding, dan kun je nadenken over het leveren van specialiteiten aan huis: bijvoorbeeld jouw wereldberoemde spareribs die alleen nog maar thuis hoeven te worden opgewarmd.

Het is belangrijk dichtbij jezelf te blijven en te kijken wat bij jou en je zaak past. Enkele voorbeelden zijn een pubquiz, Spareribs Tuesday, een zondagontbijt, een workshop over pizza’s bakken,  een spaarkasavond of een bierproeverij, als je bedrijf hierom bekendstaat. Ga hiermee aan de slag, lever de ingrediënten bij de mensen thuis en bezorg ze op afstand een gezellig moment.

Laat je niet afschrikken als het een keer niet werkt en je minder inschrijvingen hebt dan gehoopt. Probeer het nog een keer, of organiseer de keer erna wat anders. Dit is een uitzonderlijke tijd en gasten begrijpen het als je nieuwe dingen uitprobeert.

KIES SPECIALE BEZORGDAGEN IN REGIO’S

Een bezorg- of afhaalmenu voor mensen uit jouw dorp of stad is één ding, maar hoe bedien je de vaste gasten die buiten de bezorgregio wonen? Vaak loont het zich om speciale bezorgdagen uit te kiezen, waarbij je aankondigt dat je op een vooraf bepaalde dag en tijd met een bezorgbus richting een specifieke regio rijdt. Zo kun je jouw auto vullen met meerdere bestellingen en loont het zich om langere afstanden af te leggen. Vergeet ook niet dat mensen best bereid zijn om bezorgkosten te betalen als het om langere afstanden gaat.

Zo lukte het Bistro Bar Pistache om op één avond meerdere auto’s richting Heerlen te laten rijden. Een mooie aanvulling op hun bestellingen uit omgeving Valkenburg.

MEER TIPS NODIG?

Wij zijn REACTIVATORS, meer dan slechts een marketingbureau. Wij helpen je niet alleen met het ontwikkelen van een sociale-mediacampagne, website, nieuwe huisstijl of advertentiecampagne, maar we denken ook graag met je mee over onderscheidende online en offline concepten die omzet verhogend werken. Neem contact met ons op als je benieuwd bent naar onze input rondom jouw bezorgservice.