Leisure marketing : is jouw dagje uit al Coronaproof?

Een dagje uit in de anderhalvemetermaatschappij; dat ziet er anders uit. Nu de maatschappij stap voor stap weer geopend wordt, staan veel dagattracties te popelen om hun deuren te openen voor hun gasten. De regelgeving van het RIVM en het protocol van de branchevereniging zorgt er echter wel voor dat veel attracties hun werkwijze moeten aanpassen. Is jouw dagje uit al Corona-proof?

De Club Van Elf – de branchevereniging voor pretparken – heeft een protocol uitgewerkt voor het openen van dagattracties tijdens de coronacrisis. Enkele aandachtspunten zijn dat gasten vrij moeten zijn van gezondheidsklachten, dat alleen gezinsleden naast elkaar in één attractie mogen en dat er voldoende afstand tussen medewerkers en bezoekers gewaarborgd wordt.

Een ander belangrijk punt is dat bezoekers verplicht online reserveren op een bepaalde dag of een specifiek tijdstip. Ook als iemand al een kaartje of een voucher heeft.

Online wordt nóg belangrijker

Online is nu, nóg meer dan anders, de norm. We hebben het al eerder geroepen in ons blog “Digitale etalage”: ‘Anno 2020 is social media big business’. Nu je gasten enkel en alleen nog online kaarten mogen kopen, wordt die ‘big business’ opeens nóg een stuk groter. Online wordt nóg belangrijker.

TICKETS

In de anderhalvemetermaatschappij vergt de planning van een dagje uit meer voorbereiding dan voorheen. Tickets koop je alleen nog maar online. Die tickets kopen je gasten voor een specifieke datum en of een specifiek tijdstip. Daar moet menig ticketsysteem voor worden aangepast.

Ook moet je daarbij niet vergeten bijverkoop toe te voegen. Nu online nóg meer de norm is worden tickets voor bijvoorbeeld de parkeerplaats of bonnen voor een hapje en een drankje ook online verkocht.

Neem contact op met je ticketprovider om de technische kant te stroomlijnen. Zet daarnaast sociale media en nieuwsbrieven in om tickets aan te bieden. Zoek je daar ondersteuning in? Neem contact met ons op.

DENK AAN JE DOELGROEPEN

Wanneer wij denken aan ‘online’ dan denken we aan SEO, SEA, Google Adwords en nog veel meer. Het aanbod op internet is overweldigend en daarom is het van groot belang om goed vindbaar te zijn. Deze middelen moeten natuurlijk zo efficiënt mogelijk opgezet worden, zodat jouw publiek jou gaat vinden. Ook moet goed nagedacht worden over welke sociale media ingezet worden voor welke doelgroep. Instagram is bijvoorbeeld populairder onder tieners dan Facebook. Neem ook dat mee in je online strategie.

Neem contact op met je ticketprovider om de technische kant te stroomlijnen. Zet daarnaast sociale media en nieuwsbrieven in om tickets aan te bieden. Zoek je daar ondersteuning in? Neem contact met ons op.

BIED DUIDELIJKE INFORMATIE

Cliché, maar waar. Naast dat je vindbaar moet zijn, zeggen wij vol overtuiging: ‘communication is key’. Goede communicatie is en blijft heel belangrijk. Zeker nu willen gasten duidelijke en eerlijke informatie. Ze willen weten hoe je omgaat met de RIVM-regels en verzekerd zijn van een veilige omgeving.

Denk ook aan je trouwe bezoekers. Omzet haal je het snelst door terugkerende gasten. Daar moet je op inspelen. Stel je vaste gasten op de hoogte van de maatregelen door middel van je mailbestand of nieuwsbrief. Bied ze daarbij de kans aan om direct te reserveren. Zo houd je je klantenkring betrokken en zijn ze sneller geneigd om je, nogmaals, te bezoeken.

ADVERTEREN

Een effectieve sociale media campagne kan tegenwoordig niet meer zonder online adverteren. Omdat reizen met het openbaar vervoer actief ontmoedigd wordt, verwachten we in de eerste periode dat dagattracties met name publiek trekken uit de directe omgeving van het pretpark, attractiepark of de dierentuin. Dat zorgt ervoor dat je anders moet adverteren dan je wellicht gewend bent. Stel je doelgroepen zo in dat je de directe omgeving van jouw locatie betrekt. Denk bijvoorbeeld aan een straal van vijftien tot dertig kilometer rondom jouw locatie.

Voor zover je dat nog niet deed: herstart je advertenties via Google. Zeker dagattracties kunnen een groot gedeelte van hun omzet halen door te adverteren in de zoekresultaten van Google. Dit heet SEA. Zeker bij het plannen van een dagje uit zal een groot gedeelte van je bezoekers informatie opzoeken via deze zoekmachine. Wil je dit liever uitbesteden? Neem contact met ons op.

HULP NODIG?

Online is belangrijk, maar kan ook ingewikkeld en overweldigend aanvoelen. Wij, REACTIVATORS, hebben de ACTIVATE – REACTIVATE marketingmethode ontwikkeld die jou kan helpen. Interesse? Je leest er meer over in ons blog over “Pretpark de Valkenier: Onze marketingmethode in de praktijk.”

Wil jij liever direct met ons contact opnemen? Klik dan hier.